| Linkblock
| |
|
|
Die MBSLK.de-Foren » » Nederlands Forum
Nederlands Forum » » Thema: Mercedes: turbocharger vervangt Kompressor |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 26.07.2004 um 16:08 Uhr  
| Bron: just-auto.com editorial team
Zie onder. In het kort komt het er op neer dat Mercedes in de toekomst van het kompressor-concept afstap ten gunste van de turbo. Dit omdat de turbo-technologie de afgelopen jaren dusdanig verbeterd is (en bovendien goedkoper is dan kompressor-technologie) dat nu ook voor Mercedes-modellen de tijd rijp geacht wordt om te switchen:
"Mercedes-Benz will drop supercharged Kompressor petrol engines from its future line-up in favour of turbochargers.
Mercedes will add a turbocharged 2.0-litre petrol engine in the new A-class this autumn, Automotive News Europe said.
"Turbochargers are superior to superchargers in terms of noise and cost," said Juergen Frey, head of engine development for the new A class. "When we introduced the supercharged engines [in the mid-1990s] it was the right decision. Turbocharging has greatly improved in the meantime, and we have virtually no turbo lag anymore."
Turbo technology is cheaper than supercharging hardware for petrol engines, and in general delivers better fuel consumption. V12 petrol models from Mercedes-Benz and Maybach use turbochargers.
Many diesel engines already are turbocharged, but virtually none are supercharged. On the petrol side, Mercedes, Jaguar, Mini and General Motors offer a few supercharged models. Petrol turbochargers are offered by far more automakers, including Volkswagen group, Renault, Opel, Saab, Ford, Volvo, BMW, Honda, Nissan, Mazda and Mitsubishi.
Turbochargers are making a comeback because they, combined with smaller engines, can help automakers reduce fuel consumption to meet pending 2008 CO2 emission rules.
Modern turbochargers have reduced the delayed throttle response of earlier models with lower-mass designs and smaller units. German supplier Robert Bosch expects turbochargers on 40% of petrol-powered cars in Europe by 2008.
Mercedes' switch to turbochargers eventually will lead to the automaker ending use of the supercharged engines it markets as Kompressor, the German word for supercharger."
Groetjes,
Joke
--
Sinds 10-07-2004 trotse bezitter van een SLK 230 uit 07-2001, Barnsteen rood, automaat, leer, houtafwerking, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0 (ook een heerlijk wagentje!) | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenuntersekundaner
Beiträge: 250
User seit 20.07.2003
| | | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forengrundschüler
Beiträge: 45
User seit vor Apr. 03
| Geschrieben am 27.07.2004 um 15:42 Uhr  
| Hallo Joke,
bedankt voor info.
P.S. mooie kleur heb je gekozen, ikzelf heb zilver (what else
maar zou de nieuwe R171 eerder kiezen in zwart, donkerblauw of donkergroen...
Maar, voorlopig blijf ik nog bij mijn karretje (10/98, 101.000km)
Groetjes,
Frank (Brussel)
P.S. vroeg me wel af waarom je van 206CC naar SLK bent gestapt... | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Frank R Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 28.07.2004 um 08:56 Uhr  
| Hi Frank,
Ja, mooie kleur hè? Niks tegen zilver hoor, maar zoals je zelf al zegt: daar rijden er natuurlijk relatief veel van rond, deze kleur rood zie je niet zo vaak in het wild . Trouwens, mijn 206CC was ook al zilver, dus die kleur had ik wel gezien. Wel een hele makkelijke kleur in het onderhoud!
Ik vind de lak van de SLK erg gevoelig: ik heb in de ruim twee weken dat ik hem heb al behoorlijk wat steenslagplekjes op de neus ontdekt die ik dan wel weer keurig aanstip met de lakstift en een fijn kwastje, maar het is toch jammer . Ik las in één van de laatste Mercedes-magazines dat Mercedes een krasvastere lak heeft ontwikkeld voor de komende producties. Dat was wel nodig ook.
Waarom ik de 206CC voor de SLK verruild heb? Tja, als autoliefhebber wilde ik na twee jaar graag weer iets nieuws om me over te verheugen. Daarnaast vond ik de 206CC niet snel en sportief genoeg en is het in kwalitatief opzicht van een hele andere klasse dan de SLK. Het moest beslist weer een cabrio worden, dus dan beperk je de keuze al. Ik heb getwijfeld tussen een Z3 3,0 , een TT roadster turbo en zelfs nog even een S2000 overwogen. Maar met name vanwege het variodak en de mooie lijn is het toch de SLK geworden. De S2000 is een fantastische auto, maar die moet je vreselijk op toeren houden wil hij echt alles geven (de S2000 heeft zijn maximum koppel bij 7.500 toeren, de SLK bij 2.500 toeren). De SLK rijdt dus wat comfortabeler in het dagelijkse verkeer. Zeker gezien het feit dat ik er nu één met automaat heb. De S2000 heeft maar één motor in één uitvoering (alleen handbak). De ontwerpers vonden hem in deze uitvoering perfect en wilden geen concessies doen teneinde meerdere motorvarianten te ontwikkelen.
Groetjes uit het Nederlandse,
Joke
--
Sinds 10-07-2004 blije en gelukkige bezitter van een SLK 230 uit 07-2001, Barnsteen rood, automaat, leer, houtafwerking, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0 (ook een leuk wagentje!) | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forengrundschüler
Beiträge: 45
User seit vor Apr. 03
| Geschrieben am 28.07.2004 um 13:29 Uhr  
| Hallo Joke,
hmmm, blijkbaar heb je toch een uitgebreide 'marktstudie gedaan vooraleer je viel voor de 'wilde' rode SLK
Ja, zilver was eigenlijk ook niet mijn eerste keuze, maar toen ik op zoek was (eind 1997) was er een wachtlijst van 14 maanden indien je eentje wou bestellen. Ik ben toevallig terecht gekomen bij dealer die een nieuwe had staan, direkt beschikbaar wegens annulatie order, dus die maar genomen !
Moet zeggen dat ik waarschijnlijk een vergelijkbaar model had gekozen (behalve kleur), dwz weinig opties gezien toenmalig budget...
Ondertussen wel tevreden ondanks enkele probleempjes die ik via deze website reeds heb kunnen meedelen. (inderdaad, steenslaggevoeligheid is er eentje..). Nieuw model heeft zogenaamde 'nanolack', wordt door meeste 'nieuwelingen' als verbetering beschouwd (zie ook forum R171).
Nu, moest je nog specifieke vragen hebben of probleempjes, kan je me ook eventueel direct mailen, zonder dat je via de website gaat; gaat vlugger.
Groetjes, en 'enjoy the sun' !
Frank
e-mail: frank.ryckewaert@cec.eu.int | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Frank R Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 28.07.2004 um 19:49 Uhr  
| [ Beitrag wurde zuletzt editiert von Cabrio-fan am 28.07.2004 um 19:50 Uhr ]
Hi Frank,
Op die manier ben ik inderdaad ook aan mijn zilver-grijze 206CC gekomen. Op dat moment ook nog lánge levertijden. Mijn SLK is natuurlijk een occasion (de prijzen in Nederland liggen een heel stukkie hoger dan die in België en zéker dan die in Duitsland!) dus dan is het maar afwachten tegen welke kleur je aanloopt. Er zijn verreweg het meest zilveren occasion-SLK's te koop, maar die heb ik volkomen buiten beschouwing gelaten haha. Ik had geluk dat ik er deze rode aantrof die maar 21.000 km op de teller had en fantastisch goed (zeg maar "als nieuw") onderhouden was . Ik heb eens gekeken in welke kleuren de SLK in Duitsland allemaal leverbaar is. Dan ga je helemáál likkebaarden !
Ik mail je binnenkort nog wel met wat meer vragen/opmerkingen, anders leg ik wel een erg groot beslag op het forum .
Groetjes en tot mails,
Joke
--
Sinds 10-07-2004 blije en gelukkige bezitter van een SLK 230 uit 07-2001, Barnsteen rood, automaat, leer, houtafwerking, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0 (ook een leuk wagentje!) | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenoberprimaner
Beiträge: 592
User seit 07.04.2003
| Geschrieben am 29.07.2004 um 15:34 Uhr  
|
Cabrio-fan schrieb:
de prijzen in Nederland liggen een heel stukkie hoger dan die in België en zéker dan die in Duitsland!) dus dan is het maar afwachten tegen welke kleur je aanloopt................Ik heb eens gekeken in welke kleuren de SLK in Duitsland allemaal leverbaar is. Dan ga je helemáál likkebaarden
-------------
Een goed alternatief is een SLK in Duitsland te kopen en zelf te importeren. Ditlaatste is niet moeilijk, en de garantie bij koop bij een off. Mercedes-Benz dealer (Europagarantie) is in Nederland gewoon geldig. Je hebt zo veeeel meer keuze en kunt zo ook een hoop Euri besparen; vooral bij auto's van 3 jaar of ouder is het rest-bedrag BPM dat je nog moet betalen "redelijk" (voor zover er aan BPM iets redelijks te ontdekken is ...!!)
----------------
Ik mail je binnenkort nog wel met wat meer vragen/opmerkingen, anders leg ik wel een erg groot beslag op het forum .
----------------
Dit is nou juist NIET de bedoeling van het forum, bespreek dingen die ook voor anderen handig/nuttig kunnen zijn juist wel via het forum. Als het te persoonlijk wordt verandert dit natuurlijk ...
mvrgr
--
RobertSLK
| Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an RobertSLK Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forendoppeldoktor
Beiträge: 2434
User seit 12.07.2004
| Geschrieben am 29.07.2004 um 17:07 Uhr  
| Haha, okay, als jullie maar niet gaan mopperen dat ik vragen stel die al eens zijn beantwoord. Ik ben in stukjes en beetjes het Duitstalige forum voor de R170 aan het doorploegen op interessante onderwerpen, ben begonnen bij pag. 142 (toen de laatste) en heb me inmiddels teruggelezen naar pag. 132. Zeg maar zo'n twee uur later. Het kost dus nogal wat tijd . Wel al veel kennis opgedaan over onderhoud van windschotten, bevestigen rolbeugels, verdrijven van katten van je SLK (aaaarch, heb ik ook last van, inclusief krassende nageltjes ) etcetera.
CU!
Groetjes, Joke
--
Sinds 10-07-2004 blije en gelukkige bezitter van een SLK 230 uit 07-2001, Barnsteen rood, automaat, leer, houtafwerking, airco, navigatie, cruisecontrol, xenon.
Ex-Peugeot 206CC 2,0 (ook een leuk wagentje!) | Antworten
Antworten mit Zitat
E-Mail an Cabrio-fan Moderatoren-Team informieren Themen-Abo bestellen |
| | Affiliate-Anzeigen:
|
| |
Beitrag von:
... ist OFFLINE
Schreiberlevel: Forenoberprimaner
Beiträge: 592
User seit 07.04.2003
| | |
|
|
| Wer ist online?
| | Anonym :772 Mitglieder: 3 Im Chat : 0
|
| Google@MBSLK
| | |
| affil_r_u
| |
|
| google 160
| | |
|